Colloquium: ‘1918-1938: De politisering van de muziek in Europa’, 9-10 november 2019

De vzw Auschwitz in Gedachtenis, de Stichting Auschwitz en het Forum Voix étouffées slaan de handen in elkaar voor de organisatie van een internationaal colloquium ‘1918-1938: De politisering van de muziek in Europa’ in het CEGESOMA in Brussel, op zaterdag 9 en zondag 10 november 2019.

 

colloquium-politisatie-muziek-webDit colloquium behandelt het gebruik van de muziek voor politieke doeleinden tijdens het Interbellum.
De talrijke voorbeelden belichten hoe de politieke propaganda zijn weg vond in de Europese muzikale cultuur.

 

De interventies in het Engels en het Frans worden simultaan naar het Nederlands getolkt.

 

Met de steun van het Oostenrijks Cultureel Forum.

logo-oostenrijks-cultureel-forum

 

Programma:

zaterdag 9 november 2019 – 9 tot 12 uur

  • Sylvain Schirmann, Het interbellum: een onmogelijke pacificatie? [FR]
  • Amaury du Closel, Muzikaal bolsjewisme [FR]
  • Werner Grünzweig, Artur Schnabel en Hanns Eisler: Hoe zij van plan waren de wereld te veranderen – maar zeer verschillende artistieke richtingen opgingen. [ENG]
  • Michael Haas, De visie van het Salzburg Festival op de Oostenrijkse identiteit en de onvoorziene gevolgen daarvan. [ENG]

 

zaterdag 9 november 2019 – 14 tot 17 uur

  • Didier Francfort, Muziek en austrofascisme in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. [FR]
  • David Catchpole, De maatschappij (her)vormt Opera: Conservatieve politiek en de samenwerking tussen Egon Wellesz en Hugo von Hofmannsthal. [ENG]
  • Cécile Quesney, Franse componisten aanwezig op de Mozartmaand in Wenen in 1941. [FR]
  • Philippe Olivier, Otto Klemperer in het licht van de politieke gebeurtenissen in Europa tussen 1918 en 1938. [FR]

 

zondag 10 november 2019 – 9 tot 12 uur

  • Nicolas Dufetel, Hoe Mustafa Kemal (Atatürk) tussen 1923 en 1928 de Europese klassieke muziek naar zijn land bracht. [FR]
  • Francisco Parralejo-Masa, Antisemitisme en sefardisch erfgoed in de Spaanse muziekhistoriografie (1918-1936). [ENG]
  • Yolanda Acker, De politisering van de muziek in het Republikeinse Spanje tijdens de Spaanse Burgeroorlog. [ENG]
  • Maria Belen Perez Castillo, Muziek, politiek en propaganda in de gevangenissen van Franco (1937-1939). [ENG]
  • Elsa Calero-Carramolino, ‘Devant cette nuit chargée de signes et d’étoiles’: de laatste liedboeken uit de Spaanse Burgeroorlog. Van het slagveld tot de Marx and Memorial Library en de Worker’s School van Londen. [ENG]

 

Adres van het colloquium:

CEGESOMA
Luchtvaartsquare 29
1070 Brussel

Deelname is gratis, inschrijven is verplicht bij vzw Auschwitz in Gedachtenis of telefonisch op +32 (0)2 512 79 98

 

muziek-2019-concert-webConcert op 9 november 2019 om 20 uur:

Naast het colloquium zal het Selini-Kwartet uit Wenen op zaterdag 9 november (herdenkingsdag van de Kristallnacht) om 20 uur een aantal werken spelen van muzikanten die verdwenen in de nazikampen.

 

Adres van het concert:

Atelier Marcel Hastir
Handelsstraat 51
1000 Brussel

Gratis toegang, maar reservatie gewenst via Georges Boschloos of telefonisch op +32 (0)2 512 79 98

Additional information

De website van vzw Auschwitz in Gedachtenis en van de Stichting Auschwitz maakt gebruik van cookies om het surfen op de site te vergemakkelijken en om bepaalde functies toe te laten. Door de website verder te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.